İki denizi birbirine bağlayan Çanakkale Boğazı için uzun süredir bir köprü projesi yapılması planlanıyordu. 80'li yıllarda başlayan köprü tartışmalar için 1995 yılında ilk ihale gerçekleştirilmiş ancak proje için somut bir adım atılmamıştı.
2016 yılında yeniden gündeme gelen köprü, derhal proje aşamasına alınarak ' 1915 Çanakkale Köprüsü ' adını aldı ve 2017 yılında inşası başladı. 2022 yılında inşası tamamlanan Çanakkale Köprüsü, bugün itibariyle hizmete açılıyor.
Çanakkale Köprüsü'nün açılışı heyecanla beklenirken, vatandaşlar bu köprünün avantajları ve dezavantajları hakkında bilgi sahibi olmak istiyor.
1915 ÇANAKKALE KÖPRÜSÜNÜN ÖZELLİKLERİ NELER?
4 bin 608 metre uzunluğa sahip olan Çanakkale Köprüsü'nün orta açıklığı 2 bin 23 metre, kule yüksekliği 318 metre olarak tasarlandı. Güney Koreli iki şirketin ortak yapımı olan köprü için 3 milyar eurodan fazla bedel ödendi.
Çanakkale Köprüsü, Çanakkale ili ve tarihi için önemli simgelere ev sahipliği yapıyor. Bu nedenle köprüye '' Simgelerin Köprüsü '' de deniyor. Cumhuriyet'in 100. yılı şerefine 2023 metrelik orta açıklığa sahip olan köprü, 18 Mart zaferini anmak adına üçüncü ayın 18. günü anlamına gelecek şekilde 318 metre olarak yapıldı.
1915 ÇANAKKALE KÖPRÜSÜNÜN AVANTAJLARI NELER?
18 Mart 2022 itibariyle hizmete açılan 1915 Çanakkale Köprüsü, Gelibolu ve Lapseki arasındaki 40 dakikalık feribot yolculuğunu 6 dakikaya indirecek. Avrupa'ya mal taşıyan tırlar, eskiden kullanılan feribotun önünde uzun kuyruklar oluşturmak yerine köprüyü tercih edecek ve bu da yoğunluğu azaltacak.
Köprü, feribota olan ihtiyacı ortadan kaldırırken hızlı tedarik imkanı da sağlıyor. Bunun yanı sıra çevresindeki organize sanayi bölgeleri ve arsalara da talep bir hayli arttı. Biga ve Çanakkale merkezindeki sanayi bölgeleri dolup taşarak OSBM ve Çan'da Karma OSB projeleri hazırlandı.
ÇANAKKALE KÖPRÜSÜ'NÜN DEZAVANTAJLARI NELER?
Hizmete başlayan 1915 Çanakkale Köprüsü için günlük 45 bin araç geçiş garantisi verildi. Köprüden geçiş ücreti araç başı 15 euro yani 245 TL olarak belirlendi. Bu veriler Çanakkale Köprüsü'nde her gün 11 milyon TL + araç başı KDV ücret taahhüdü verildiğini gösteriyor.
Çanakkale'de deniz ulaşımını gerçekleştiren GESTAŞ, 2016 yılında günlük taşınan araç sayısını 5-7 bin olarak açıklamıştı. Ancak şu anki durumda taahhüdü verilen 45 bin araç geçişinin sağlanamayacağı düşünülüyor. Araç geçişinin artırılması sağlanmaz ise hazineye zarar verilebilir.