İnşaat maliyetlerindeki artışlar İzmir'de kentsel dönüşüm çalışmalarının durma noktasın agelmesine neden oldu. İzmir Ticaret Odası İmar, Şehircilik ve Kentsel Dönüşüm Komisyonu Üyesi Levent Bendeş, İzmir'deki kentsel dönüşüm çalışmalarının son durumu hakkında bilgi verdi.
İZMİR'DE İNŞAAT MALİYETLERİ NEDENİYLE KENTSEL DÖNÜŞÜM ÇALIŞMALARI DURDU
Son gerçekleşen İzmir depreminin ardından kentte kentsel dönüşüm çalışmalarının ön plana çıktığını söyleyen Adem Bendeş, “Riskli yapıların sağlam bir şekilde yeniden inşa edildiği kentsel dönüşüm çalışmaları İzmir depreminin ardından ön plana çıkmıştı. Ancak daha sonra bir arpa boyu bile yol alınamadı. Bunun en başlıca nedeni artan inşaat maliyetleri oldu.
Kentsel dönüşüm çalışmaları maliyetler nedeniyle durma noktasına gelirken vatandaşlar da kentsel dönüşüm projesi yapacak müteahhitleri aramaya başladılar. Müteahhitler vatandaşlara yüksek maliyetler dolayısıyla fiyat vermekten ve bu projelere girmekten uzak duruyorlar.” dedi.
MÜTEAHHİTLER YÜKSEL BEDELLER İSTEMEK ZORUNDA KALIYORLAR
İzmir'de müteahhitlerin kentsel dönüşüm için yüksek fiyatlar belirlediklerini söyleyen Adem Bendeş, “İnşaat maliyetleri yükseldi. Israrla kentsel dönüşüm fiyatı isteyen vatandaşlara müteahhitler yüksek bedeller ortaya çıkarıyorlar. Haliyle de vatandaşlar bu yüksek bedelleri karşılamaya yanaşmıyorlar.
Kentsel dönüşüm için İzmir özelinde bir devlet politikasına ihtiyaç var. Malzeme bazında fiyat istikrarı gerekiyor. Ayrıca hak sahibi vatanbdaşlara düşük faizli ve uzun vadeli kredi desteği verilmelidir.” ifadelerini kullandı.
Kentsel dönüşüm sürecinde sorumluluk üstlenmesi gereken paydaşların oldukça fazla olduğunu söyleyen Adem Bendeş, “Kentsel dönüşümün bir ayağı da İzmir Büyükşehir Belediyesi ve diğer ilçe belediyeleri olmalıdır. Bu belediyeler sorumluluk üstlenmeli ve süreç bu şekilde yönetilmelidir. Bürokratik kolaylıklar da ivedilikle sağlanmalıdır.” şeklinde konuştu.
İZMİR'DE İNŞAAT SEKTÖRÜ KİLİTLENEBİLİR
İzmir'in gelecek 50 yıllık planının yapılması gerektiğini söyleyen Adem Bendeş, “İzmir'de son 40 yıldır herhangi bir plan yapılmadı ve yeni yollar ulaşıma açılmadı. Gelecek 50 yılın planlarına ihtiyaç var. Bu aşamada da ilçe belediyeleri devreye girmeli. Küçük ölçeklerle hazırlanan planlar İzmir'in tamamına hitap edebilmeli.
İzmir'de ilçe belediyeleri planlama konusunda çok aktif olamıyorlar. İnşaat sektörü bu açıdan önünü göremiyor. Kentsel dönüşüm yavaşladı ve bunun yanında yeni inşaat projeleri de durdu. Çünkü yeni konut inşaatlarının yapılacağı arsalar çok sınırlı. Bu da kısa bir süre içerisinde İzmir inşaat sektörünü kilitleyecek.” dedi.