Emlakçı olabilmek için, kişilerin emlakçı sertifikasına sahip olmaları gerekir. Emlakçı dükkânı açabilmek için ise emlakçılar odasına kaydolmak zorunludur.
Emlakçılık Sertifikası Nedir?
Emlakçılık belgesi, kişilerin kendi dükkanlarında veya başka bir şirkette emlak işi yapabilmek çin edinilmesi zorunlu kılınmış bir belgedir. Bu belgenin zorunluluğu 05.12.2019 ‘dan beri vardır. İSMEK, halk eğitim merkezlerinden veya ilgili diğer kurumlardan alınabilir.
Emlakçılık Belgesi Nasıl Alınır?
Emlakçılık belgesi alımı için, öncelikle Halk eğitim merkezlerinden eğitim alınması şartı koşulmuştur. Daha sonra sınavlara girilir, yeterli puanın alınması durumunda kişilere mesleki yeterlilik belgeleri verilir. Sınava sadece üniversite mezunları girebilir, lise ve ortaokuldan mezun olmuş kişiler, 2020 itibariyle emlakçılık mesleğini yürütemez.
Emlakçılık Belgesi Sınavı Nasıl Yapılır?
Emlakçılık için mesleki yeterlilik sınavı, iki aşama halinde yapılır:
• Yazılı sınav
• Sözlü ve uygulamalı sınav
Bu sınavlardan başarı elde edilmesinden sonra kişi, 4. veya 5. seviye mesleki yeterlilik belgesini alabilir. 4. Seviye belgesi olanlar emlak ofislerinde çalışabilir; 5. Seviye belgesi olanlar ise kendi emlak ofislerini açarak yanında başka emlak danışmanları çalıştırabilir.
Emlakçılık Belgesi Almadan Nasıl Ofis Açılır?
Mesleki yeterlilik belgesi olmadan ofis açma işlemi, iki farklı şekilde daha gerçekleşir:
• Üniversite diploması: Belirli üniversitelerin emlak ve emlak yönetimi ön lisans bölümlerinden mezun olmak
• Denklik belgesi: Lise ve üniversitelerin “taşınmaz ticareti” bölümlerinden mezun olmuş olmak veya Türkiye içinde denkliği geçerli kılınmış yurtdışı üniversitelerinden mezun olmuş olmak
Bu şartlardan birini sağlayan kişilerden emlakçı belgesi istenmez.
Emlakçı Dükkani Açma Şartları Nelerdir?
Kişilerin emlak dükkanı açabilmek için sağlaması gereken şartlar, şöyle sıralanabilir:
• Dükkan en az 30 m2 alandan oluşmak ve içinde 2 adet bağımsız bölüm barındırmak zorundadır. Bunun yanında, dosyalama yapılabilmesi için arşiv bulunması gerekir. (arşivlerini hala kağıt üzerinden yapan dükkanlar için geçerlidir)
• Dükkana gelen müşterileri taşınamaz mülklere gezdirmek için dükkan veya şirkete ait bir araç olması gerekir.
• Dükkanın açılışı yapılmadan önce emlakçı kişi öncelikle Maliye kaydını yaptırmak zorundadır. Eğer yaptırmadan ofisin aktif kullanılmaya başlanırsa para cezası uygulanır.
• Maliye kaydının tamamlanmasından sonra Esnaf ve Sanatkarlar odası veya Ticaret ve Sanayi odası kaydı yapılmalıdır.
• Emlakçının dükkanında çalıştırdığı emlak danışmanları 18 yaşından büyük olmak zorundadır.
• Ofisi açan kişi daha önce iflas etmiş olsa bile iflas borçlarının tamamen bitmiş ve daha önce konkordato ilan etmemiş olması gerekir.
• Emlakçı kişi herhangi bir şekilde hapishaneye girecek suçlar işlememiş ve devlete hıyanet suçlarından yargılanmamış olmak zorundadır.
Emlakçı Dükkanı Açabilmek İçin Gerekli Belgeler Nelerdir?
Emlak dükkanı açmak için istenen evraklar, şunlardır ve belediyeye ve vergi dairesine teslim edilirler:
• Nüfus cüzdanı fotokopisi
• Vergi levhası
• Esnaf odası veya sanayi dernek kayıt belgesi
• Zabıta Müdürlüğüne ödenmesi gereken tutarın ödendiğini gösteren makbuz belgesi
• Çevre temizlik vergisi kayıt belgesi
• İşyeri açılış bildiri belgesi
• Dükkan kiralanmış ise kira sözleşmesinin fotokopisi
• Açılış harcının ödendiğini gösteren dekont
• Belediyeden alınmış izin belgesi
• BAĞ-KUR kaydı
Bunlardan sonra esnaf kefaleti için istenen belgeler vardır ve onlar da bunlardır:
• Nüfus cüzdanı fotokopisi
• Vergi levhası
• Dükkan kiralanmış ise kira sözleşmesinin fotokopisi
• Başvuru belgesi
• Halk Bankası üzerinden yatırılmış harcın işlem dekontu
Bu evraklarını eksiksiz olarak tamamlayıp teslim eden kişiler, emlakçı belgelerini alabilirler.