Kanal İstanbul Projesi İptal Mi Edilecek? Mega Projelere Dolar Freni!

Sürekli olarak yapılacağı açıklanan ancak bir türlü ihalesi yapılmayan Kanal İstanbul projesi şimdi de dolar kuruna takılmış gibi görünüyor!

Sürekli olarak yapılacağı açıklanan ancak bir türlü ihalesi yapılmayan Kanal İstanbul projesi şimdi de dolar kuruna takılmış gibi görünüyor!

Tüm Türkiye'nin yakından takip ettiği Kanal İstanbul projesi için beklenen ihale tarihi bir türlü açıklanmadı.



Çevre ve Şehircilik Bakanı Murat Kurum tarafından "ilk kazma 2018 yılının Kasım ayında" vurulacak açıklaması yapılan projede 2019 yılının Nisan ayı da bitmek üzereyken halen bir ihale tarihi açıklanmadı.



Dolar Kuru Yükseldi, İhale Zora Girdi!



Son dönemde dolar kurunda yaşanan yükseliş aynı zamanda projenin maliyetini de yükseltmiş oldu.



Daha önce Ulaştırma ve Alt Yapı Bakanı Cahit Turhan tarafından Kanal İstanbul maliyeti 15 milyar dolar olarak açıklanmıştı. Yükselen dolar kuru bu tutarın her geçen gün Türkiye için ağırlaşması anlamına geliyor.



Bakan Turhan bu açıklamayı yaptığında o günkü kur ile projenin maliyeti 82,5 milyar olarak belirlenirken 19 Nisan tarihli kur ile maliyet 87 milyara fırladı!



Mazbatasını Alan Ekrem İmamoğlu Kanal İstanbul Projesini İstemiyor



İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı olarak göreve başlayan Ekrem İmamoğlu'da cari açıkların nedeninin mega projeler olduğunu söyleyerek "Bu şehrin böyle bir önceliği yok. Bu kavrama muhtaç olma gibi bir kavram yok. Bakın ben İstanbul araştırmaları yapıyorum. Bu şehirde 40 bine yakın binanın deprem riski var, mülteci sorunu var. Bu kentin keyfi olsa inanın, Kanal İstanbul'u konuşuyor olsak derim ki oturalım tartışalım. İnanın ben bu konunun tartışacak, tek bir dakikasını bile boş buluyorum.



Bunu otursunlar hep birlikte analiz edelim. Bu konunun bilimsel tarafını da konuşurum onu da söyleyeyim. 3 buçuk 4 milyar metreküp hafriyatın olduğu, bu hafriyatla birlikte hafriyatın nereye gideceği belli olmayan projeciler sonuç üretiyorlar.



Diyorlar ki 'Marmara'nın içine Küçükçekmece'nin ağzına ve Avcılar'ın önüne Büyükçekmece gölünün ağzına 3 tane ada yapalım.' Projede bunlar var. Neresi bu adalar, deprem hattı kuşağının tam üstüne. Bu şehrin böyle bir alaboraya böyle bir travmaya ihtiyacı vallahi de billahi de yok. Konuşalım teknik detaylarına ama zamanı ve doğru değil.



Bir ülke yanlış yatırımı yanlış zamanda yaparsa büyük sıkıntılar yaşar. Bugün olduğu gibi. Doğan cari açıkların belki de birçoğu yanlış yatırımların, yanlış zamanda yapılmasından kaynaklı. Şehirler açısından da birçok sorun doğuyor. Bakın bu şehrin her yıl en az 50 — 55 kilometre metro üretmesi lazım. Bunun 3'te 1'ini başaramadılar. Konu bu, bunu çözelim" diyerek projeye karşı çıktığını dile getirmişti.



Ekonomist Özgür Demirtaş "Doları Düşürmek İçin Mega Projeler Yapılmamalı"



Türkiye'nin en çok takip edilen ekonomistleri arasında yer alan Özgür Demirtaş'ta mega projelerin dolar kurunu yükselttiğini savunarak bu projelerin durdurulmasını istemişti.



Doları düşürmek için yapılması gerekenleri sıralayan Demirtaş şu maddeleri açıklamıştı:



1) TCMB piyasadaki “faiz indirilecek” dedikodularına karşı demeç verip kesin Sıkı duruş sürecek demeli.



2) Merkez Bankası faizi %24 iken, Devlet Bankaları piyasaya ucuz kredi vermemeli.



3) Her türlü Kamu israfından kaçınılmalı.



4) Mega projeler durmalı.



5) Siyasetçiler değil Bürokratlar öne çıkmalı.



6) Yatırımcı toplantılarına uzmanlar götürülmeli ve konuşturulmalı.



7) “En” “Çok” “En Büyük” “Çok Çok Büyük” gibi kelimeler yatırımcı önünde kullanılmamalı.



Emlak365.com


Emlak Haberleri Haberleri