Türkiye’de hemen hemen her vatandaşın cebinde birden fazla banka ve kredi kartı bulunuyor. Nakit yönetiminin en kolay yapıldığı sistem olan banka kartları zaman zaman vatandaşların başına bela olabiliyorlar. Banka kartlarını veya kredi kartlarını kaybeden vatandaşlar hangi haklara sahipler? Banka veya kredi kartı kaybolması durumunda yapılan harcamalardan müşteri mi yoksa banka mı sorumludur?
BANKA VE KREDİ KARTI KAYBOLURSA NE OLUR?
Banka veya kredi kartının kaybolması durumunda vatandaşlar önemli miktarlarda zarara uğrayabilirler. Özellikle temassız ödemenin yaygınlaştığı, internet üzerinden alışveriş yapılabilen veya yurt dışı hesaplara para aktarılabilen banka kartları ile kredi kartları nedeniyle vatandaşlar büyük miktarlarda paralarını kaybedebiliyorlar. Böyle bir durumda kart sahibi vatandaşlara kanunen verilmiş bazı haklar çok bilinmediği için karşılaşılan zarar tamamen vatandaşça yükleniliyor. Ancak yasalara göre bu kayıplardan kurtulma imkanı bulunuyor.
24 SAAT İÇİNDE KAYIP – ÇALINTI BAŞVURUSU YAPMAK ŞART!
Banka veya kredi kartını kaybeden bir vatandaş kanuni haklarını kullanabilmek için 24 saat içerisinde bankaya kayıp-çalıntı başvurusu yapmak zorunda. Bu başvuru yapıldıktan sonra banka tarafından kayıp olan veya çalınan kart işleme kapatılıyor. Bu şekilde kötü niyetli birilerinin elinde olan kartlar kullanılmaz hale geliyor. Peki kartlar işleme kapatılana kadar yapılan harcamalar ne olacak? Bu şekilde oluşan zararın kanunen sorumlusu kimdir?
VATANDAŞ SADECE 150 TL’DEN SORUMLU!
Kayıp veya çalıntı banka kartından çekilen paralardan veya aynı durumdaki kredi kartından yapılan harcamalardan eğer müşteri 24 saat içerisinde kayıp-çalıntı başvurusu yapmış ise sadece 150 TL’lik kısımdan sorumlu oluyor. Bu tutarın üzerinde bir kayıp varsa müşterinin buna dair en küçük bir sorumluluğu bulunmuyor. Müşteriler 24 saat şartını yerine getirmek şartıyla herhangi bir şekilde 150 TL’nin üzerindeki kayıpları karşılamak zorunda değiller.
BANKA PARA İADESİ YAPAR MI?
Bankalar kayıp ve çalıntı kartlardan yapılan harcamalardaki sorumluluklarından dolayı burada sigorta sistemini devreye sokabiliyorlar. Böyle bir durumda müşterinin kaybı sigorta üzerinden karşılanabiliyor. Müşterinin 24 saat içerisinde bankayı durumdan haberdar etmesi şartıyla kartlardan yapılan harcamalar veya çekilen paraların 150 TL’yi aşan kısımları müşteriye banka tarafından iade ediliyor. Örneğin kayıp bir kredi kartından 10 Bin TL’lik harcama yapılmışsa müşteriye banka tarafından 9.850 TL para iadesi yapılmak zorunda.