Hususi pasaport almak için gereken şartlardan ilki istenilen belgeleri eksiksiz olarak gerekli yerlere iletmektir. Biyometrik fotoğraf istenilen standartlarda olmalıdır. Fotoğrafın istenilen standartların dışında olması sebebiyle birçok başvuru geri çevrilir.
İstenilen yeşil pasaport şartları tam olarak yerine getirildiğinde pasaport için başvuru yapılabilir.
Yeşil Pasaporta Kimler Başvurabilir?
Yeşil pasaporta başvurabilecek kişiler ve kişilerin 1. derece yakını olan eşi, reşit olmayan çocuklarıdır. Eğer kişinin çocukları reşit ise bekar, öğrenci ve çalışmıyor olmaları gerekir. Ayrıca bedensel, ruhsal veya zihinsel engeli belgelenen, kişi ile birlikte ikamet eden, bekar ve işsiz çocuklar da yaş sınırına tabi olmaksızın yeşil pasaport alabilirler. Belirtilen koşullardan herhangi birini sağlamayan kişiler hiçbir koşulda yeşil pasaport alamaz.
• Birinci, ikinci ve üçüncü derece kadrolarda bulunan veya sözleşmeli devlet memurları
• TBMM eski üyeleri
• Eski Bakanlar
• Görevleri süresince olmak kaydıyla büyükşehir, il ve ilçe belediye başkanları
• 1. derece kadro ile emekli olan belediye başkanları
• Devlet sporcusu ünvanını taşıyan atletlere
• Son üç takvim yılında (2018, 2019, 2020) yıllık ortalama ihracatı 1 milyon doların üzerinde ihracat yapan firmaların temsilcileri
• Belli şartlara tabi olarak Özelleştirilen Türk Telekom, T.C. Ziraat Bankası, Halk Bankası ve Emlak Bankası çalışanları
Yeşil Pasaport Geçerlilik Süresi Ne Kadardır?
Yeşil pasaportun geçerlilik süresi verildiği tarihten itibaren en az 6 ay, en fazla 5 yıldır. Süre kişinin bağlı bulunduğu kuruma bağlı olarak değişkenlik gösterebilir.
Yeşil Pasaporta başvuru ücreti ne kadardır?
Pasaport başvuru ücretleri hangi pasaporta başvurulduğuna göre farklılaşır. Yeşil pasaporta sahip olmak isteyen devlet memurları, eşleri ya da çocukları diğer pasaportlarda olduğu gibi yeşil pasaportta harç ücretini ödemek zorunda değildir. Buna bağlı olarak yeşil pasaport için ödenmesi gereken pasaport defteri bedeli 2021 yılı için 174,5 TL olarak belirlenmiştir.
Defter Bedeli Hangi Bankalara Ödenebilir?
Defter bedelinin ödeneceği bankalar daha önceden belirlenmiştir. Defter bedeli ödendikten sonra makbuz alınmalıdır.
Yeşil pasaport defter bedeli aşağıdaki bankalara ATM’den veya şube gişelerinden nakit olarak ödenebilir. Bu bankalar şunlardır:
• Akbank
• Aktifbank
• Albaraka Türk Katılım Bankası
• Alternatif Bank
• Anadolubank
• Arap Türk Bankası
• Citibank
• Denizbank
• BurganBank
• FibaBanka
• Finansbank
• Garanti Bankası
• HSBC Bank
• ING Bank
• Kuveyt Türk Katılım Bankası
• Odeabank
• Şekerbank
• T.C. Ziraat Bankası
• ICBC Turkey Bank A.Ş.
• TurkishBank
• Turkland Bank
• Türk Ekonomi Bankası (TEB)
• Türkiye Finans Katılım Bankası
• Türkiye Halk Bankası
• Türkiye İş Bankası
• Türkiye Vakıflar Bankası
• Yapı ve Kredi Bankası
• Ziraat Katılım Bankası
Yeşil Pasaporta Nasıl Başvurulur?
Yeşil Pasaport başvurusu yalnızca ikamet edilen İl Nüfus Müdürlüklerinden yapılır. Gerekli belgeler temin edildikten ve defter bedeli yatırıldıktan sonra, randevu.nvi.gov.tr adresi üzerinden randevu alınır. Randevu gününde başvura bulunacak kişi bizzat İl Nüfus Müdürlüğü’nde bulunmalıdır. Başvurunuzun kabul olması halinde PTT kargo ile adresini vermiş olduğunuz ve istediğiniz yere pasaportunuz gönderilir.
Yeşil Pasaportun Avantajları Nelerdir?
Yeşil Pasaportun avantajları diğer pasaportlara göre bir hayli fazladır.
Yeşil pasaport şartlarını tam olarak karşılayıp yeşil pasaport alabilecek bireylerin yaralanacağı fırsatlar bunlardır:
Yeşil pasaporta sahip kişiler pasaport harcından muaftırlar. Yeşil pasaportun geçerli olduğu ülke sayısı oldukça yüksektir. Yeşil pasaport sahip olan kişiler dünyada resmi olarak tanınan 195 ülkeden 160’ına vizesiz ya da kapıda vize veya online vize ile seyahat edebilir. Schengen ülkelerine vizesiz giriş yapmayı sağlayan yeşil pasaport, ülkelere giriş-çıkış yapabilmek için en az 3 ay daha geçerliliğinin olması gerekir. Bu süre Bulgaristan gibi bazı ülkelerde 1 yıl da olabilir.