Agrea kıtlığı başladı inşaat sektörü yavaşladı

Türkiye'nin kalbi İstanbul'a hazır beton yapımında kullanılan hammadde olan agrea kıtlığı yaşanmaya başlandı. Yaşanan sorun hem hazır beton ve kum fiyatlarına yapılmasına neden olu hem inşaat sektörünü yavaşlattı.
Agrea kıtlığı başladı inşaat sektörü yavaşladı

İnşaat sektörü hazır beton ve çimento fiyatlarında yaşanan rekor yükseliş nedeniyle mağduriyet yaşarken bu seferde agrea kıtlığı yaşamaya başladı. Agrea temininde yaşanan sorunlar İnşaat sektöründe işlerin yavaşlamasına neden oldu.

Hatırlanacağı üzere 2019 senesinde alınan karar ile Cebeci Taş Ocakları sahasının kapanması ve Anadolu Yakası’ndaki sahada da üretim kapasitesi düşürülmüştü. Sektör temsilcileri yaşanan sorunun çözümü için Kocaeli başta olmak üzere yakın illerden hammadde teminini araştırmaya başlarken bu seferde artan maliyetler engel çıkardı.

AGREA SORUNU NASIL ÇÖZÜLÜR?

Son dönemde yaşananları değerlendiren Türkiye Hazır Beton Birliği Yönetim Kurulu Üyesi Adem Genç, “Piyasada agrega yok, Çünkü Avrupa Yakası’nda Cebeci agrega sahasında üretim yapılamıyor. Dolayısıyla bir arz eksikliği doğdu. Bu yılın nisan ve mayıs ayından itibaren tam kapasite ile çalışmaya başladık, ancak yeterli agrega bulamıyoruz. Bu nedenle talebin ancak yüzde 70’ini karşılayabiliyoruz. Dolayısıyla eskiden maksimum 1 haftada karşılanabilecek üretim 15 ila 20 gün sonraya öteleniyor” diyerek inşaat sektöründe sorunlar yaşandığını dile getirdi.

Sektör temsilcilerinin sorunun çözümü için İstanbul dışından hammadde temin etmek istedilerini belirten Genç akaryakıt fiyatlarının çok pahalı olması nedeniyle bu durumda da maliyet sorunu yaşadıklarını belirtti. Soruna acil bir çözüm bulunmaması durumunda genç devam eden projelerde zaman ve fiyat açısından sorunlar yaşanabileceği uyarısında bulundu.

İSTANBUL'DA İNŞAAT KUMU TON FİYATI 1 M3 KUMUN FİYATI KAÇ TL OLDU?

Yaşanan sorunlar nedeniyle Fikirtepe'de devam eden projelerin durma noktasına geldiğini iddia eden Genç “Birde sosyal konut projesi konutları gelirse buna yetişmek mümkün olmayacak. Çünkü agrega içinde yer alan kumda da sorun var. Eskiden kum denizden elde edilirken, bir bölümü ise kömür sahalarından elde edilirdi. Daha sonra deniz ruhsatları iptal edilerek maden sahalarından elde edilmeye başlandı. Şu anda inşaat sektörü için İstanbul’da en değerli şey kum" diyerek inşaat kumu ton fiyatının 400 TL olduğunu söyledi. Yaşanan sorunun çözümü için destek isteyen sektör temsilcileri çevre illerden gemilerle Çanakkale ve Bandırma'dan deniz yoluyla Ticaret Bakanlığı ya da İstanbul Valiliği tarafından Ambarlı Limanı'na taşınmasını talep ettiler.