Kredi kartı olan herkesi ilgilendiriyor! Emsal karar verildi, paralar iade edilecek!
Kredi kartı sahiplerini çok yakından ilgilendiren bir emsal karar çıktı. Feyyaz Bulut Gürbüzer isimli bir vatandaşın kredi kartından 189 TL’lik yıllık kart aidat bedeli kesintisi yapıldı. Bunun üzerine vatandaş Yenimahalle Tüketici Hakem Heyeti’ne başvuru yaptı. Hakem heyeti yapılan başvuruda vatandaşı haklı bularak 189 TL’lik kredi kartı aidatı kesintisinin iade edilmesine karar verdi. Bu kararı kabul etmeyen banka ise Ankara 2. Tüketici Mahkemesi’ne başvurarak kararın iptalini istedi.
KREDİ KARTI AİDATI İÇİN EMSAL KARAR!
Bankanın dava dilekçesinde, kart kullanıcısının Bankacılık Hizmet Sözleşmesi’nde kart aidatı ödemeyi kabul ettiği, müşteriye gönderilen hesap özetlerinde kart aidatının önceden bildirildiği, Bankanın ücretsiz kredi kart seçeneği olmasına karşın müşterinin böyle bir talepte bulunmadığı, müşterinin ayrıca yıllardır kredi kartı aidatı ödediği, aidat nedeniyle kredi kartının kapatılmasını istemediği, müşterinin kartla nakit ödemesiz harcama yapabilme, taksitlendirme, bonus ve mil kazanma gibi birçok hizmetten yararlandığı belirtildi. Dilekçede tüm bu kart avantajları nedeniyle aidat bedelinin hakkaniyet gereği olduğu da savunuldu.
BANKA MÜŞTERİ İLE MÜZAKERE ETMELİ!
Bankanın itirazını değerlendiren mahkeme yapılan sözleşmelerin karşılıklı müzakereler sonucunda yapılmadığına dikkat çekerek sözleşme koşullarının tek taraflı olarak belirlendiğini ve Tüketicinin Korunması Kanunu ve Avrupa Konseyi’nin kararı uyarınca haksız şart niteliğinde olduğunu belirledi. Bankanın itirazı ise sözleşmedeki hususların müşteri ile yeterince tartışıldığının ispat edilemediği gerekçesiyle reddedildi.
MADDİ VE MANEVİ TAZMİNAT HAKKI VERİLMELİ!
Emsal niteliğinde olan bu karar hakkında bir değerlendirme yapan Tüketici Konfederasyonu Başkanı Aydın Ağaoğlu, “Bu karar ile beraber bankaların artık müşterileriyle kart üyelik bedeli için müzakere etmeleri gerektiği ortaya konulmuştur. Banka tüketiciden kart aidatı talep ettiğinde bu süreç başlar. Zaten bankalar yasa gereği ücretsiz kredi kartı seçeneği sunmak zorundalar. Bu alternatif müşteriye sunulup ücretli kart ile alakalı olarak da müzakere edilmeden yapılan kesintiler haksızdır. Bazı tüketici hakem heyetleri burada tüketiciler aleyhinde karar alabiliyorlar. Genellikle bu karar çıktığında vatandaşlar mahkemeye gidip itiraz etmiyorlar. Çünkü bir gider avansı yatırmaları gerekiyor. Onu da tercih etmiyorlar. Burada tüketiciye hem maddi hem de manevi tazminat hakkı verilmeli.” ifadelerini kullandı.