TOKİ binaları depremde neden yıkılmadı! TOKİ Başkanı teknik ayrıntıları açıkladı!
Kahramanmaraş merkezli gerçekleşen büyük deprem felaketinde binlerce bina yıkılırken bu binaların içerisinde TOKİ’nin yaptığı binalar yer almadı. TOKİ binalarında çok nadiren en fazla hafif hasar meydana geldi ve herhangi bir can kaybı da olmadı. TOKİ binalarının depreme karşı nasıl dayanıklı hale getirildiklerini TOKİ Başkanı Ömer Bulut ayrıntılarıyla açıkladı.
TOKİ’nin bir sistemi olduğunu belirten Ömer Bulut, “TOKİ insanların asgari ihtiyaçlarına kulak veriyor. Betonun bir reçetesi var. Betondan numuneler alınarak incelemeler yapılıyor. Burada yatay mimari, temel sistemi ve taşıyıcı elemanlarının büyük bir önemi var. her aşamayı eksiksiz bir şekilde denetleyerek binaları yapıyoruz.” dedi.
RADYE TEMELDEN VAZGEÇMİYORUZ
Yatay mimarinin önemine dikkat çeken TOKİ Başkanı Ömer Bulut, “Tünel kalıp sistemini binalarımızda kullanılıyoruz. Bunun yanında çerçeve kolon sistemi ve kiriş sisteminin de kullanıldığı yerler var. Tüm bu sistemlerde asla radye temelden vazgeçmiyoruz. Temelden sonra taşıyıcı elemanlar da temel kadar önemli. Temele bindirilecek olan yükü o elemanlar taşıyacaklar. Düşey yüklerin momenti dediğimiz o burkulmayı ve anı temele yansıtacak olan perde denilen taşıyıcı elemanlar. Ağırlıklı olarak temel kalıbı kullanıyoruz.” ifadelerini kullandı.
ÜÇ AYRI KONTROLDEN GEÇİYOR
Betonun da önemli olduğunu söyleyen Ömer Bulut, “Betonun bir reçetesi var. Bu normal santrallerde hazırlanıyor. Hangi oranda neyin kullanılacağını belirleyen bir reçete uyguluyoruz. Yüklenici bizden iş aldığında teknik elemanlarını bildiriyorlar. O teknik elemanların yeterli olup olmadığına bakıyoruz. Onların üzerinde bir kontrollük teşkilatımız var. Bunların da üzerinde TOKİ merkezden gidip denetleme yapan arkadaşlarımız var.” şeklinde konuştu.
SORUN ÇIKARSA KIRILIP YENİDEN YAPILIYOR
Üç ayrı kontrol sistemi uyguladıklarını söyleyen Ömer Bulut, “Üç kontrol sisteminden betonun geçmesi gerekiyor. Üçü de onay verirse dökümlere izin veriyoruz ve katlar yükselmeye başlıyor. Beton santralde hazırlanıyor ve yerine dökülüyor. Ondan sonra uygun vibrasyon yapılmış mı ona bakıyoruz. Döküm anında betondan da numune alıyoruz. Bunu bir gün saklayıp labaratuvara gönderiyoruz.
Labaratuvara gönderilen betonların bir kısmı yedinci günde kırılıyor, bir kısmı ise 28. günde kırılarak gerçek dayanımı olup olmadığını test ediyoruz. Bugüne kadar sorun yaşamadık ama sorun olursa çipli beton dediğimiz sistemle numuneyi binanın hangi katından alındığını biliyoruz. Gerekirse gidip onu kırarak yeniden yapabiliyoruz.” şeklinde konuştu.
TÜNEL KALIP SİSTEMİNDE TAŞIYICI ELEMANLAR FAZLA
Tünel kalıp sistemi hakkında da bilgi veren Ömer Bulut, “Tünel kalıp sistemi sonraki aşamalarda ekibe kolaylık da sağlıyor. Sistem sadece depreme dayanıklı bir sistem değil. Bu sistem ile o binaların cephelerinde sonradan işlem yaparsanız kolaylık elde ediyorsunuz. Tünel kalıp sisteminde taşıyıcı elemanların fazla olmasından dolayı bina depreme dayanıklı hale geliyor.” dedi.