Yapı Kayıt Belgesi Nedir, Ne İşe Yarar, Nasıl Alınır?
Yapı kayıt belgesi almak isteyen kişiler yapı için kayıt başvurusu yapmalıdır. Bu başvuru işlemini kişiler E-Devlet sistemi aracılığı ile gerçekleştirebilirler. Bunun için kişi kayıt başvurusu yaptıktan sonra belirlenen tutarda ödeme yapmalıdır. Başvurunun ardından geçen 24 saatlik süre zarfında ödemenin yapılmış olması gerekir. Buna göre yapı kayıt belgesi almak için kişi öncelikle E-Devlet sistemine giriş yapmalıdır.
Başvuru işlemi için kayıt belgesi talebinde bulanan kişinin kendi T.C. kimlik numarası ve E-Devlet şifresi ile giriş yapması gereklidir. T.C. kimlik numarasını girdikten sonra E-devlet şifresi girilmelidir. E-Devlet şifresini bilmeyen kişiler, şifrelerini temin etmelidir. E-Devlet sistemi üzerinden yurt başvurusu yapacak fakat şifresini bilmeyen kişiler başvurularını yapabilmeleri için gerekli olan E-Devlet şifrelerini kendi bulundukları yere en yakın olan PTT şubesi üzerinden temin edebilir.
PTT şubesine E-Devlet şifresi almak için gidecek kişinin yanında kimlik doğrulama araçlarından biri olması şarttır. Bu araçlar başlıca kimlik kartı, sürücü belgesi ya da pasaporttur. E-Devlet şifresini almış olan kişi sisteme giriş için E-Devlet web sayfasına erişim sağlamalıdır. Bu kısım da T.C. kimlik numarası ve E-Devlet şifresini yazarak sisteme giriş sağlayabilir. Sisteme giriş sağlandıktan sonra ise arama bölüme yapı kayıt belgesi yazılarak arama yapılır ve başvuru işlemi yapılır.
Yapı Kayıt Belgesi Nedir?
Yapı kayıt belgesi, yapının devlet tarafından belirlenmiş koşullara uygunluk taşıdığını kanıtlayan bir belgedir. Resmi şartlara uygunluğun onaylanmış ve belgelenmiş halidir. İmar affı neticesinde sıkça bahsi geçen bu belge yapı alımı veya satımı ile ilgilenen kişiler için belirleyici nitelik oluşturur. İmar barışı kapsamında, Çevre ve Şehircilik Bakanlığına bildirilmeyen kaçak binalar da resmi bir bina haline gelmiştir. Bu sisteme kayıt yaptırabilmek için kişilerin gerekli olan başvuruları yapmaları gerekmektedir.
Yapı kayıt belgesi ile bina da abonelik açılımı yapılır, yapı kayıt belgesi olmayan binalar için abonelik açılım işlemi yapılmaz. Abonelik işlemleri elektrik, su, doğal gaz gibi ihtiyaçlara dair olup, belgenin bulundurulması zorunludur. Bu işlemin amacı izinsiz yapıların oluşturulmasına engel olunmaktır. Yapı kayıt almaya hak kazanamayan binalar için kaçak kabul edilmesi ve yıkım kararı alınması öngörülmüş, yıkım kararı iptali için ise yapı kayıt belgesi alınması zorunluluğu getirilmiştir.
Yapı Kayıt Belgesi İçin Yapı Kayıt Bedeli Nasıl Hesaplanır?
Yapı kayıt belgesi için yapı kayıt bedeli hesaplamak isteyen kişiler için başvuru bedeli ile hesaplanır. Buna göre yapının niteliği önem kazanır. Yapı kayıt belgesi için başvurulan yapı arsa emlak değerine göre ölçülür. Ayrıca arsa emlak bedeli ile yapının tam olarak hesaplanmasa da yaklaşık maliyetinin toplamı üzerinden hesap yapılır.
Bu hesaplama da yapı kaydı için konutlara ayrı ticari yapılara ayrı fiyatlandırma verilir. Bu fiyat ölçümü yüzde oranı ile hesaplanır. Buna göre konutlar için yapının yaklaşık maliyet toplamı ve emlak değerinin %3 oranı ödeme yapılır. Ticari yapılar için ise yaklaşık maliyet toplamı ve emlak değerinin %5 oranında ödeme yapılır.
Yapı Kayıt Belgesi İptal Edilir Mi?
Yapı kayıt belgesi iptal etme işlemi belirli durumlarda gerçekleşebilir. Buna göre 2017 ve sonrası için yapılmış yapılar da yapı kayıt belgesi iptal edilir.
Yapı Kayıt Belgesi İptal Edilir İse Ne Olur?
Yapı kayıt belgesi iptal edilir ise yapı için Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından yıkım kararı çıkarılır. Bu karara göre yapı kayıt belgesi için ödenen başvuru parası geri verilmez. İptal işlemi gerçeğe aykırı beyan yapı işlemlerinde görülür.