Sanayi Sicil Belgesi Nedir Nasıl Alınır? Kaç Yıl Geçerlidir?
Sanayi Sicil Belgesi alımı, işletmenin bulunduğu ilin Bilim, Sanayi ve Teknoloji İl Müdürlüğüne veya e–Devlet üzerinden girilen Sicil Sisteminden başvuru yapılarak gerçekleşir. İşletme sahibi, internet üzerinden başvurusunu tamamlar ve bakanlıktan onay bekler. Bakanlık uygunluğu sağlanmış işletmeler kısa bir süre içinde Sanayi Sicil Belgelerini alır. Belge eksikliği veya farklı nedenler dolayısıyla kabul edilmeyen başvuruları nedenleri taraflara bildirilir ve eksiklerin kapatılarak yeniden başvuru yapılması istenir.
Sanayi Sicil Belgesi Nedir?
Sanayi Sicil Evrakı, 6948 Sayılı kanunun yürürlüğe girmesiyle beraber zorunlu kılınmış, sanayi ve tamirat işletmelerinin alması gereken bir belgedir. Sanayi Sicil Belgesi, elektrik ve diğer enerji türlerinin üretimini yapan tesislere ve tersanelere zorunlu tutulmuştur ve alınması için faaliyete başlamasının ardından 2 ay süre tanınmıştır.
Sanayi Sicil Belgesi İçin İstenen Evraklar Nelerdir?
Sanayi Sicil Belgesi İçin başvuruda istenen evraklar, şunlardır:
• Sanayi Sicil Beyannamesi
• Yıllık İşletme Cetveli (her yıl düzenli olarak istenir)
• Kapasite raporu
• Ticaret Sicil gazetesi veya Esnaf Sicil Gazetesi (Adi ortaklıkta sicil kayıtları fotokopisi istenir. Kamu kurum ve kuruluşları için bu şart aranmaz.)
• Kira sözleşmesi (tesisin kiralanmış olması hali için geçerlidir ve en az 1 yıllık yapılmış kira kontratının fotokopisi istenir)
Sanayi Sicil Belgesi Kaç Yıl Geçerlidir?
Sanayi sicil evrakının geçerlilik süresi, 2 yıl olarak belirlenmiştir. 2 yılda bir bu evraklar –eğer değişiklikler varsa- yeniden düzenlenerek ilgili müdürlüğe teslim edilir veya e-Devlet üzerinden güncellemeleri sağlanır. Kurum için, eğer bir isim değişikliği, ortak alınması, devir veya satış işlemleri gerçekleşecekse Sanayi Sicil Belgesi güncellenmesi için 2 yıl sürenin dolması beklenmez. Eğer tesis veya şirket, 2 yıl üst üste Bakanlığa herhangi bir şekilde bilgi veya gerekli evraklarını vermezse Sanayi Sicil Belgesi İptal olur.
Sanayi Sicil Belgesinin İşletmelere Sağladığı Faydalar Nelerdir?
Sanayi işletmeleri için Sanayi Sicil Belgesinin sağladığı avantajlar, şöyle sıralanabilir:
• Tesise gelen elektrik faturaları %20 indirimli olarak ödenir ve elektrik faturalarına %2 olarak yansıtılan TRT payı işletme sahiplerinden tahsil edilmez. Bu uygulama tarafların ilgili elektrik idaresinde Sanayi Sicil Belgesi sunmak kaydıyla gerçekleşebilir.
• İhracatla ilgilenen şirketler için mal teslimlerinde KDV’den muaf olmayı sağlar. Gerçekleşmiş ihracatlarda eğer KDV alındıysa iadesi sağlanır.
• Tesis için ihtiyaç durumunda alınacak kredilerde ödeme kolaylığı ve düşük faiz oranı faydaları sağlanır. İhracata hazırlık kredisi, reeskont kredisi, ihracata yönelik işletme sermayesi kredisi ve ihracata yönelik yatırım kredisi almak isteyen tesis sahiplerinin ilgili bankaya Sanayi Sicil Belgesini resmi olarak göstermesi gerekir.
• Üretilen malların veya enerjinin resmi olarak “yerli malı” olabilmesi için kişilerden Sanayi Sicil Belgesi istenir. Bununla beraber, yerli malı üretimi yapmak isteyen tesislere de bakanlık tarafından verilen onayla KDV indirimine ek %15 oranına kadar indirim sağlanabilir.
• İstihdam sağlar. Tesisler genellikle bünyelerinde yıllık işletme cetvelini doldurma ve sanayi sicil belgesi sistemini kullanmak için birini bulundurmayı tercih ederler. Bu da kişiler için farklı iş alanında meslek edinmeye katkı sağlar.
• Sanayi Sicil Belgesi sahibi işletmeler, kamu kurum ve kuruluşları tarafından sağlanan bazı desteklerden faydalanma imkanına sahiptir. Bu durum yatırım teşvikine özendirme amacıyla yapılır. Devlet yardımları ve hibeleri, Ekonomi Bakanlığı tarafından verilen desteklerin yanında TÜBİTAK ve
KOSGEB’in özellikle Ar-Ge projelerine yaptığı destekler hem istihdama yardımcı olması açısından hem de şirketlerin yeni fikir ve projeler ortaya çıkarmasına yardımcı olur.